تخفیف ویژه
آشنایی با نقاشی سزان، هنر ترکیب و ساخت | رهپویان دانش واندیشه

آشنایی با نقاشی سزان، هنر ترکیب و ساخت

آشنایی با نقاشی سزان، هنر ترکیب و ساخت

پل سزان

پل سزان، نقاش و نظریه ‌پرداز پیشگام در هنر نقاشی پایان قرن نوزدهم محسوب می‌شود. هنر سزان، هنر ترکیب است. بینش او درباره‌ ساخت و ترکیب در نقاشی، تأثیری عمیق و پایدار بر هنر مدرن گذاشته است. شکل‌گیری این نگاه به نقاشی، از سال 1869 در تابلوهای سزان آغاز می‌شود.

تابلوهای »گذرگاه راه‌آهن» و «ساعت مرمرین سیاه» در همین سال پدید می‌آیند که از رویکردی بنیادین در آثار بعدی او خبر می‌دهند. در این آثار، سزان به جای مضمون و محتوای روان‌شناختی نقاشی‌اش، بر رنگ‌آمیزی و ساختار صوری، یعنی ساخت نقاشانه، تمرکز کرده است.

نمایش عاطفه و هیجان، نقاشی مبتنی بر روان‌شناسی، جای خود را به تأمل آگاهانه و انضباط هنری داده است. پیسارو، سزان را با نظریه‌ رنگ و اسلوب‌های نقاشی امپرسیونیستی آشنا می‌کند و به این ترتیب سزان به ابزاری دست می‌یابد که آن را در سال‌های بعد برای دست یافتن به سبک خاص خودش به کار می‌برد.

سزان از امپرسیونیست‌ها این نکته را می‌آموزد که نقاشی اساسا امری معطوف به ادراک بصری است. کاربرد رنگ خالص و قلم‌ضربه‌های ریز امپرسیونیست‌ها را می‌پذیرد. سزان می‌خواهد نقاشی‌اش به استواری و ماندگاری هنر موزه‌ها باشد.

برای تأکید بر تخت بودن تصویر، پرسپکتیو خطی تک‌ نقطه‌ای را کنار می‌گذارد و عمق را از طریق لایه‌های هم‌پوشان و درهم‌بافته ایجاد می‌کند. قلم‌ضربه‌های سزان بر اثر لایه رنگ‌های موازی، مکرر و تنگ هم به صورت میدان‌های نیرو درمی‌آیند و مجموعه‌ای از رنگ‌ سایه‌های مختلف و تباین‌ها را می‌سازد که به هم بافته شده‌اند. سزان می‌گوید: «هنرمند نباید شی و مثلا یک سیب را نقاشی کند، بلکه باید آن‌چه را می‌بیند نقاشی کند.»

نویسنده: غلامحسین فرشادی

منبع: شماره 256 مجله آزمون

درباره نویسنده

محسن خسروجردی