تخفیف ویژه
چطور گیمیفیکیشن را وارد کلاس درس کنیم | رهپویان دانش واندیشه

چطور گیمیفیکیشن را وارد کلاس درس کنیم

چطور گیمیفیکیشن را وارد کلاس درس کنیم

وضعیت سیستم آموزشی در دوره‌های تحصیلی مختلف نسبت به گذشته تغییرات زیادی داشته اما هنوز هم کلاس‌های درس کسل کننده‌اند و در ساعات درسی بچه‌ها ساعت شماری می‌کنند کلاس تمام شود. جهان امروز برای رهایی از این وضعیت ایده گیمیفیکیشن یا رویکرد بازی-آموزش را مطرح می‌کند.

گیمیفیکیشن یا رویکرد بازی-آموزش چیست؟

برای اولین بار در سال 2002 نیک پلینگ، برنامه نویس کامپیوتر و مخترع بریتانیایی این واژه را پیشنهاد داد. در سال 2015 میلادی توجه به مفهوم بازی-آموزش بیشتر شد و در حال حاضر این مفهوم دست کم خارج از سیستم آموزشی و مدارس، حتی در ایران، کاربرد بسیاری پیدا کرده است. همچنین بسیاری از کسب‌وکارها در زمینه‌های مختلف از افزایش تعداد کاربران یا مشتریان گرفته تا انگیزه دادن به کارکنان، از گیمیفیکیشن استفاده می‌کنند.

با توجه به قابلیت‌هایی که نرم‌افزارهای آموزشی و سایر محصولات آموزشی مثل فیلم‌ آموزشی و… دارند، می‌توان نسبت به استفاده از گیمیفیکیشن در سیستم آموزشی خوشبین بود.

آیا بازی، نوعی سرگرمی است یا آموزش؟

نگرش امروز نسبت به بازی با نگرش قدیمی تفاوت پیدا کرده است. در گذشته بازی شاید تنها نوعی سرگرمی به حساب می‌آمد اما امروز نگرشی تحت عنوان تفکر و بازی شکل گرفته است که در آن هدف بازی سازی این است که طی آن دانش‌آموز چیزی هم یاد بگیرد. در نگرش جدید تمرکز بر روی دانش آموزان است که در این حالت دانش آموزان به عنوان بازی کننده‌ها وارد نوعی بازی به منظور آموزش‌ می‌شوند.

همچنین آنها دراین بازی تصمیم می‌گیرند، پیشرفت می‌کنند، نقش‌های جدید به خود می‌گیرند، در محیطی اجتماعی شرکت می‌کنند و تنایج بازی را فوری دریافت می‌کنند. در این صورت دیگر هدف از بازی سرگرمی نیست و یادگیری نقش مهمتری در آن پیدا می‌کند.

آیا گیمیفیکیشن قابلیت ورود به سیستم آموزشی را دارد؟

یکی از روش‌هایی که این روزها مورد توجه بسیاری قرار گرفته، استفاده از بازی برای انتقال مفاهیم آموزشی است. با توجه به قابلیت‌هایی که نرم‌افزارهای آموزشی و سایر محصولات آموزشی مثل فیلم‌آموزشی و… دارند، می‌توان نسبت به استفاده از گیمیفیکیشن در سیستم آموزشی خوشبین بود.

از فواید مهم رویکرد بازی محور در محیطهای آموزشی می‌توان به این نکته اشاره کرد که این رویکرد بر روی رفتار، تعهد و انگیزه دانشجویان تاثیر می‌گذارد و تاثیرات مذکور می‌تواند باعث پیشرفت دانش و مهارت‌های دانشجویان بشود.

همچنین بازی‌ها نیز قابلیت‌هایی دارند که از آنها می‌توان برای بالا بردن بهره‌وری آموزشی استفاده کرد. برخی از عناصر بازی که در محیط آموزشی می‌توان از آنها بهره برد عبارتند از:

امتیازدهی: یعنی ارزش‌های عددی که برای هر حرکت فرد بازی کننده یا مجموعه ای حرکات داده می‌شوند.

رتبه بندی: به معنی نوعی درجه بندی یا قیاس در میان دانشجویان و دانش آموزان هم کلاسی و هم دوره.

مرحله به مرحله بودن: سیستمی که پیشرفت دانش آموزان و دانشجویان را در وظایف تعیین شده نشان می‌دهد.

قابلیت اهدای جایزه و مدال: به عنوان عنصری دیگر که به صورت جایزه های مجزا برای دستیابی به یک هدف واحد در نظر گرفته می شود.

قابلیت پیشتازی و رقابت: به عنوان نوعی پویایی و چالش که در آن موفقیت اعضای کلاس به صورت جز به جز مشخص می‌شود.

معرفی نرم افزار socrative به عنوان یک بازی آزمون گیر

نمونه‌های زیاد داخلی و خارجی از این نوع اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای بازی آموزشی وجود دارد. اما ویژگی اصلی سوکراتیو این است که از آن به راحتی می‌توان در محیطهای آکادمیک و کلاسهای درسی استفاده کرد. این نرم افزار نوعی کلاس درس تفریحی به حساب می‌آید که تحت وب و روی موبایل قابل انجام است.

در خصوص Socrative باید توضیح داد که ابزاری تحت وب رایگان است که به آموزگاران این امکان را می دهد تا پرسش نامه طراحی کنند و از طریق آن در کلاس واقعی یا مجازی و به صورت آنلاین آزمون برگزار کنند.

در این نرم افزار درحالی که دانشجویان به سوالات پاسخ می دهند، نتایج آزمون به صورت همزمان جمع و نمایش داده می‌شود که این قابلیت به آموزگاران اجازه می‌دهد تا نسبت به میزان فهم دانشجویان در خصوص هر موضوع مرتبط با دوره آموزشی ارزیابی فوری داشته باشند.

کار با این ابزار بسیار ساده است و در هر دستگاه و پلتفرمی که قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشد می‌تواند به کار برده شود. البته پس از اینکه آموزگار رمز عبور را به دانش آموزان بدهد.

منبع: IAMCR

درباره نویسنده

محسن خسروجردی