الگوریتم جدید اینتستاگرام به چه صورت کار می‌کند

الگوریتم جدید اینتستاگرام به چه صورت کار می‌کند

شبکه‌های اجتماعی معمولا هر چند وقت یکبار تغییر داده می‌شوند و صاحبان آنها بر اساس قوانین و مقرراتی که دارند الگوریتم این شبکه‌ها را تغییر می‌دهند. تغییرات اینستاگرام در این چند وقت اخیر بسیار زیاد بوده و خیلی‌ها را به دردسر انداخته است. برای آشنایی با این تغییرات این مطلب را بخوانید.

در تاریخ جولای 2016 میلادی که اینستاگرام الگوریتم جدیدی برای دیدن پست‌ها در فید این اپ و صفحه کاربری شما در نظر گرفت و به دوران الگوریتم زمانبندی معکوس که پست‌ها را بر اساس زمانبندی زیر هم قرار می‌داد، پایان داد، بسیاری از افراد با ظاهری جدید روبرو شدند و کاربران خود را از دست دادند.

اما در حال حاضر اینستاگرام ادعا دارد که 90 درصد کاربران اینستاگرام می‌توانند تمام پست‌ها را ببینند و ساعت زیادی را صرف ماندن در صفحه این اپ می‌کنند. اینستاگرام پیش‌تر توضیح نداده بود که چطور و از چه الگوریتمی استفاده می‌کند اما اخیرا توضیحاتی در این خصوص داده شده است.

معیارهای دسته بندی فید اینستاگرام

اینستاگرام براساس رفتار گذشته شما که در این شبکه اجتماعی داشته‌اید، فید مختص به کاربران را می‌سازد. حتی اینستاگرام می‌تواند رفتار شما را حین استفاده از اکانت‌های دیگر بخواند و رفتار شما در برخورد با سایر پست‌ها را بررسی کند و الگوریتم مختص به شما را برای نشان دادن پست‌ها روی فید کاربری خود تعیین کند.

سه فاکتور اساسی اینستاگرام

علاقمندی: اینستاگرام با بررسی رفتار گذشته شما در خصوص محتوای مشابه می‌تواند به صورت اتومات و ماشینی حدس بزند که شما چه نیازهایی دارید و پست بعدی که قرار است در اختیارتان باشد، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد. این اپ با اطلاعاتی که از نحوه عملکرد و رفتار شما جمع‌آوری کرده می‌تواند چیدمان صفحه اصلی شبکه اجتماعی شما را آرایش کند.

اولویت: به این معنی که پست‌های مورد پسند شما و مطابق سلیقه شما در چه زمانی انتشار داده شده‌اند. اینستاگرام این پست‌ها را براساس اولویت زمانی در صفحه اصلی شما به نمایش می‌گذارد.

رابطه: فاکتور بعدی که اینستاگرام در نظر می‌گیرد میزان ارتباط شما با شخصی است که پست را گذاشته. در صورتی که فردی بیشترین و نزدیکترین رابطه را با شما داشته باشد، زمان پست گذاشتن روی صفحه شما اولویت بالاتری نسبت به افرادی دارد که رابطه شما با آنها کمتر است.

این رابطه اما از چه طریقی مشخص می‌شود. به گفته مسئولان اینستاگرام، این رابطه براساس میزان درگیر شدن افراد در پست‌ها با یکدیگر، یعنی میزان کامنت‌هایی که در پست‌هایشان گذاشته‌اید یا تگ‌هایی که بر روی عکس یکدیگر قرار داده‌اید.

سه عامل دیگر در الگوریتم جدید اینستاگرام

تناوب: اینستاگرام در واقع بررسی می‌کند که شما چه مواقعی این اپ را باز می‌کنید تا از این طریق پست‌هایی را به شما نشان بدهد که از آخرین زمان ورودتان به اینستاگرام نشر داده شده باشند.

فالوو: اگر شما عده زیادی را فالوو کرده باشید، اینستاگرام معمولا سعی می‌کند پست‌های افراد خاصی را که به علاقمندی شما و سایر فاکتورها نزدیکتر هستند بیشتر نمایش دهد.

کاربری: نکته بعدی که اینستاگرام مد نظر دارد این است که شما چه طول زمانی را صرف گشتن در اینستاگرام می‌کنید. در واقع با این روش اینستاگرام متوجه می‌شود که شما فقط به عکس‌ها نگاه می‌کنید یا که در محتوای نوشتاری تصاویر و کاتالوگ‌ها هم عمیق می‌شوید و وقت زیادی را صرف مطالب شخص می‌کنید.

ابهام هایی که برطرف شدند

مسئولان اینستاگرام می‌گویند الگوریتم جدید باعث شده تا کاربران محتوای مورد نیاز خود را سریع‌تر پیدا کنند و همچنین با توجه به اینکه ممکن است این الگوریتم برای همه خوشایند نباشد، اینستاگرام محتوای کسی را حذف نمی‌کند و افراد همچنان به همه محتوای منتشر شده دیگران دسترسی دارند. همچنین گفته می‌شود در این الگوریتم اینستاگرام می‌تواند متوجه شود که کاربر چه محتوایی را بیشتر می‌پسندد.

برای مثال در خصوص فیلم‌های منتشر شده اگر از افرادی باشید که علاقه‌ای به دیدن فیلم در اینستاگرام ندارید، این اپ کمتر از این موارد برای شما به نمایش می‌گذارد. اینستاگرام فعلا الگوریتمی برای بررسی استوری‌ها، لایو یا سایر ویژگی‌های این اپلیکیشن ندارد. همچنین در الگوریتم جدید تفاوتی بین صفحه بیزنس و شخصی در نظر گرفته نشده است. اینستاگرام همچنین توضیح داده که حذف پست‌های کاربرانی که از هشتگ‌های زیاد استفاده می‌کنند شایعه است و در این خصوص الگوریتمی ندارد.

درباره نویسنده

محسن خسروجردی

نظرات (1)

سلام سايت خوبي داريد ممنون بابت زحمات