تخفیف ویژه
اهداف کودکان باید با ویژگی‌های آموزشی و شخصیتی آنها هماهنگ باشد | رهپویان دانش واندیشه

اهداف کودکان باید با ویژگی‌های آموزشی و شخصیتی آنها هماهنگ باشد

اهداف کودکان باید با ویژگی‌های آموزشی و شخصیتی آنها هماهنگ باشد

آیا انجام دادن کارها بدون هدف می‌تواند نتیجه‌بخش باشد؟ پاسخ به این سؤال نیاز به شناخت جایگاه اهداف در برنامه‌ریزی دارد. شاید با مرور کوتاهی بر عملکرد خود در گذشته نیز بتوانیم جواب مناسبی برای این سؤال در نظر بگیریم.

اگر تجربه‌ی انجام کاری هدفمند را داشته باشید می‌توانید وضوح تصمیمات و نتایج آنها را به خاطر آورید. داشتن هدفی مشخص همیشه به شناخت یک راه مشخص برای دستیابی به همان هدف منجر می‌شود. سال‌های ابتدایی تحصیلی کودکان و اولین تجربه‌های اجتماعی آنها فرصت بسیار ایده‌آلی برای تقویت مهارت شناخت اهداف و ترسیم آنها در برنامه‌ریزی است. آشنا کردن کودکان با اهداف مناسب، نقش آن در افزایش انگیزه و جهت‌ دهی به اجرای هر چه بهتر فعالیت‌ها می‌تواند یک دستاورد بزرگ برای داشتن برنامه ریزی‌های دقیق در سالهای آتی باشد.

اگر به فکر سوق دادن دانش‌آموز خود به سمت عملکردهای بهتر و قوی‌تر نسبت به وضعیت فعلی نباشید، عادت به ثبات، بخش جدانشدنی برنامه‌های آموزشی او خواهد شد و این عامل، جایی برای فکر پیشرفت در ذهنش باقی نخواهد گذاشت.

از عوامل مهمی که باید در تشریح اهداف برای کودکان به آن توجه داشته باشید وجود روح پیشرفت در اهداف است. این اهداف باید مبتنی بر تغییر وضعیت موجود در جهت وضعیتی بهتر یا تقویت یک نقطه‌ی ضعف یا نوعی ارتقای منطقی باشد. اگر به فکر سوق دادن دانش‌آموز خود به سمت عملکردهای بهتر و قوی‌تر نسبت به وضعیت فعلی نباشید، عادت به ثبات، بخش جدانشدنی برنامه‌های آموزشی او خواهد شد و این عامل، جایی برای فکر پیشرفت در ذهنش باقی نخواهد گذاشت. دانش‌آموز باید به قدرت خود در توانایی رسیدن به موقعیت‌های بهتر ایمان داشته باشد.

الگوسازی در ترسیم اهداف، راهکار دیگری برای موفقیت در تشریح نقش هدف برای کودکان است. باید به خاطر داشته باشیم که کودک به تناسب شرایط سنی و نقش اجتماعی خود اهدافی کاملاً متفاوت با بزرگترها دارد و با در نظر گرفتن این تفاوت بسیار مهم، می‌توانید بخشی از برنامه‌ریزیهای بلندمدت و اهدافی را که منجر به طراحی این برنامه‌ریزی شده‌اند با بیانی واضح برای آنها توضیح دهید. آشنا شدن با فرایند ترسیم هدف و برنامه‌ریزی متناسب با آن، نقش مؤثری در فراگیری الگوی ترسیم هدف برای کودکان خواهد داشت.

درنهایت باید همیشه محدوده‌ی مشخصی را برای مقیاس و اندازه‌ی اهداف در ذهن داشته باشید؛ محدوده‌ای انگیزه‌بخش و البته در دسترس. هر دانش‌آموزی با چالش کم انگیزه بودن مواجه خواهد شد اما می‌توان به کمک ترسیم اهداف والا بر این چالش غلبه کرد. این اهداف باید با ویژگی‌های آموزشی و شخصیتی او هماهنگ باشند؛ آن قدر بزرگ که او را به حرکت وادارند و آن قدر قابل دستیابی که دور بودن آن سبب ناامیدی نشود.

مترجم: حسام زینی

منبع: شماره 349 مجله آزمون

درباره نویسنده

محسن خسروجردی