بدن چه موقع و چقدر به آب نیاز دارد

بدن چه موقع و چقدر به آب نیاز دارد

آب نوشیدن

حدود 60 درصد وزن بدن انسان آب است. آب به تنظیم دمای بدن، گوارش غذا و دفع آن کمک می‌کند. بدن ما روزانه بر اثر تنفس، عرق کردن، ادرار و دفع غذا مقادیر زیادی آب از دست می‌دهد. اما باید بدانید که چه موقع و چقدر به آب نیاز است.

مقدار نیاز بدن انسان به آب

سوال اصلی این است که بدن انسان چقدر به آب نیاز دارد. با اینکه سوال ساده‌ای است، جواب دقیقی به آن نمی‌توان داد. مقدار آب مورد نیاز بدن بستگی به فاکتورهای بدنی و زیستی دارد که روزانه می‌توانند تغییر کنند.

حدود 20 درصد آب مورد نیاز در بدن انسان از طریق غذاهایی که می‌خوریم جذب می‌شود. 80 درصد باقی مانده از طریق نوشیدن مایعاتی مثل آب، قهوه، چای، شیر و هر مایع دیگری ایجاد می‌شود.

کارشناسان اما معتقدند که هر فرد باید با توجه به موارد زیر آب بنوشد.

مردها: 13 لیوان در روز

زن‌ها: 9 لیوان در روز

زنان باردار: 10 لیوان در روز

چه زمانی وقت آب نوشیدن است؟

اکثر مردم میزان آب موجود در بدنشان را می‌توانند از رنگ ادرار بفهمند. در صورتی که بدن آب کافی داشته باشد، رنگ ادرار باید زرد روشن باشد. البته این شرط کافی نیست چون موارد زیادی وجود دارند که باعث روشنی رنگ ادرار می‌شوند و در صورتی که مشکل کلیوی دارید باید حتما با پزشک متخصص در خصوص تعداد لیوان آبی که در روز باید بخورید صحبت کنید.

تشنگی نشانه‌ای برای کم بودن آب

ساده‌ترین حالتی که می‌توان از آن فهمید که بدن شما به آب نیاز دارد وقتی است که احساس تشنگی دارید. تشنگی معمولا وقتی پیش می‌آید که میزان مایع بدن شما در اطراف یا داخل سلول‌ها یا در خون کاهش پیدا می‌کند. تشنگی راهی است برای فهم اینکه بدن انسان به آب نیاز دارد یا خیر.

داشتن دهان خشک و بوی بد دهان

خوردن پیاز یا سیر هم ممکن است به بد بو شدن و خشک شدن دهان منجر بشود. اما دلیل دیگر کم بودن آب در بدن همین موضوع است. حتی اگر مقدار کمی هم آب در بدن از حد کافی کمتر باشد جریان بزاق در دهان کاهش پیدا می‌کند و باعث خشکی دهان می‌شود. خوردن آب زیاد کمک می‌کند تا این مشکل برطرف شود.

وقتی تمرکز کافی ندارید

آب مایع بسیار مهمی برای فعالیت مغز است. مطالعات نشان می‌دهند که از دست دادن حدود 2 درصد مایع در بدن ممکن است باعث کاهش عملکرد ذهنی شود، از این رو در صورتی که با کاهش تمرکز روبرو شدید توجه کنید که وقت خوردن آب است.

پس از ورزش و فعالیت‌های فیزیکی

وقتی فعالیت بدن افزایش پیدا می‌کند، مثلا هنگام ورزش کردن، بر اثر عرق کردن میزان کاهش مایع در بدن هم بیشتر می‌شود. توصیه می‌شود قبل از ورزش و هر فعالیت فیزیکی به میزان دو تا سه لیوان آب بنوشید و همچنین پس از هر پانزده دقیقه ورزش یا هر فعالیت فیزیکی هم نوشیدن آب ضروری است.

نیاز به نوشیدن آب در ارتفاع

فشار هوا در ارتفاعات بیشتر می‌شود و افراد در ارتفاع 4 هزار متری از سطح دریا روزانه حدود 8 اونس یا حدود 220 گرم بیشتر مایع از دست می‌دهند، که بیشتر به خاطر تغییر در تنفس است. هرچه بالاتر بروید میزان از دست دادن مایع هم بیشتر می‌شود. به همین دلیل بهتر است قبل از کوهنوردی حتما آب به همراه خود داشته باشید.

از دست دادن آب به هنگام تب

در صورتی که تب داشته باشید باید تا می‌توانید آب بخورید تا حالتان بهتر شود و تب خطرناک نشود. در این حالت آب یا هر مایع دیگری بنوشید تا بدن آب مورد نیاز را داشته باشد.

منبع: verywellfit

درباره نویسنده

محسن خسروجردی