در پنج مرحله مغز خود را برای درس خواندن تقویت کنید

در پنج مرحله مغز خود را برای درس خواندن تقویت کنید

مغز هم مثل عضلات بدن نیازمند تمرین و فعالیت‌هایی است که تقویت شود. با پنج مرحله شما می‌توانید به خوبی مغز خود را برای درس خواندن تقویت کنید.

مرحله اول: تفکر مثبت را سرلوحه‌ی خود قرار دهید

تحقیقات نشان می‌دهد اگر افراد باور داشته باشند هوش، یک چیز ایستا و از قبل تعیین‌شده نیست، یادگیری بهتری خواهند داشت؛ پس سعی کنید قدرت ذهن خود را باور داشته باشید. به عنوان مثال وقتی بیشتر مطالعه می‌کنید، اتصالات عصبی بیشتری در مغز ایجاد می‌شود که این امر به خودی خود باعث باهوش‌ تر شدن می‌شود.

طبق تحقیقات دانشگاهی، داوطلبانی که دارای طرز تفکر رشد هستند، در مقابل بروز مشکلات مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند که این امر موجب انعطاف‌پذیری بیشتر مغز شده و نتیجه‌ی آن، افزایش قدرت قابلیت سازگاری است. در طرف مقابل کسانی که طرز تفکر ثابت دارند و در برابر شرایط سخت حالت تدافعی می‌گیرند یا تسلیم می‌شوند، مغزشان دچار عملکرد شناختی ضعیف‌تری می‌شود.

مرحله دوم: اعتماد به ‌نفس داشته باشید

باور داشتن به هوش خود باعث افزایش آن می‌شود؛ پس به خودتان اعتماد داشته باشید و بدانید که عملکردتان عالی خواهد بود. شما قادرید از پس هر کاری برآیید.

مرحله سوم: چیزهایی را که به شما انگیزه می‌دهند بشناسید

از خودتان بپرسید که چرا این مهارت را یاد می‌گیرم؟ اگر اطلاعات، از نظر شما، کاربردی و مفید باشند آنها را بهتر یاد می‌گیرید. به‌ خصوص اگر معتقد باشید که می‌توانید با این اطلاعات تأثیری بر اجتماع خود بگذارید.

مرحله چهارم: از شکست خوردن نترسید

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که سعی کرده‌اند بدون هر گونه کمک یا آموزش ، مسائل سخت ریاضی را حل کنند، احتمال شکست آنها بیشتر بوده است؛ اما طی این فرایند، ایده‌های زیادی درباره‌ی ماهیت آن مسئله و راه‌حل‌های احتمالی آن به ذهنشان رسیده است. همین امر به آنها کمک کرده تا بعدها در حل مسائل مشابه، عملکرد بهتری داشته باشند. این پدیده را شکست پرثمر می‌نامند. شکست پرثمر، مشابه فرایند دلسردکننده‌ی آزمون و خطاست، با این تفاوت که خلاقیت و انعطاف‌پذیری ذهن را حفظ می‌کند.

مرحله پنجم: فرایند فراشناخت را بیش‌تر بشناسید

فراشناخت یعنی نه تنها بر شناخت و درک موضوعات تأکید داشته باشیم، بلکه به چگونگی و روند کسب این شناخت نیز توجه کنیم. باید بیاموزیم که از برداشت اولیه‌ی خود فاصله گرفته و دانش خود را به چالش بکشیم تا ببینیم آیا واقعا آموخته‌های خود را درک کرده یا صرفا آنها را حفظ کرده‌ایم و اگر درک کرده‌ایم این اتفاق چگونه رخ داده است.  به بیان ساده‌تر، فراشناخت عبارت است از تأمل درباره‌ی فرایند یادگیری و ایجاد اصلاحات و بهینه‌سازی بر اساس نتایج این تفکرات.

نویسنده: احمد کیانی

منبع: شماره 11 مجله سرای دانش

درباره نویسنده

محسن خسروجردی