روز قبل از کنکور چه باید کرد؟

روز قبل از کنکور چه باید کرد؟

فردا روز برگزاری کنکور 97 است. دانش‌آموزان فردا در این آزمون بزرگ شرکت کرده و نتیجه زحمات خود را می‌گیرند. اما یک روز مانده به کنکور چه باید کرد و چطور می‌توان برای فردای آزمون روحیه و انرژی زیاد داشته باشید. ادامه مطلب را بخوانید.

پاسخ به این سوال که روز قبل از کنکور چه باید کرد خیلی ساده است. پاسخ خیلی صریح و کوتاه به این سوال این است که هیچ کار نباید کرد. البته منظور از هیچ کار یعنی دست کم دیگر لازم نیست درس بخوانیم. پیش‌تر در فایل ویدئویی مجزایی بابک ندرخانی نکاتی در این خصوص ارائه کرده بود که از اینجا می‌توانید مشاهده کنید. اما در اینجا به نکاتی دیگر اشاره می‌کنیم.

مثبت فکر کنید

هرچه کنکور نزدیک‌تر می‌شود و به خصوص روز قبل از کنکور بهتر است افکار مثبت داشته باشید. اصلا به این فکر نکنید که من فردا نتیجه را خراب می‌کنم. تفکر مثبت باعث ایجاد انگیزه در شما می‌شود و به شما انرژی می‌دهد تا به نحو احسن در کنکور عمل کنید. یکی از راه‌های عادت به تفکر مثبت تمرین حرف زدن با خود با جملات مثبت و خوشبینی است و نه منفی بافی.

به جای تفکر در خصوص نقاط ضعف بهتر است روز قبل از کنکور به نقاط قوت خود و همه چیزهایی که آموخته‌اید فکر کنید. همچنین به راحتی می‌توانید تفکرات منفی را با تفکرات مثبت جایگزین کنید. مثلا اگر صدایی توی سرتان تکرار شد که کنکور خیلی سخته بهتر است به جای آن با خود تکرار کنید که کنکور مشکل است اما من با روش خودم شکستش می‌دهم.

نفس عمیق بکشید

بهتر است قبل از کنکور با این کار ساده و بسیار کمک کننده آشنا شوید. طریقه درست نفس کشیدن را حتما یاد بگیرید. برای نفس عمیق کشید ابتدا باید به مدت چهار ثانیه عمل دم را از بینی انجام داده و نفس‌تان را درون سینه حبس کنید. سپس نفس خود را به مدت دو ثانیه نگه دارید و در نهایت به مدت شش ثانیه نفس خود را از طریق دهان خارج کرده و عمل بازدم را انجام دهید.

در روش بعدی شما باید چهار ثانیه عمل دم و چهار ثانیه عمل بازدم را انجام دهید. هر دو عمل باید از طریق بینی انجام شود. در صورت نیاز این کار را تکرار کنید تا آرام شوید.  همچنین می‌توانید عمل بازدم را نسبت به دم طولانی‌تر انجام دهید. این ترفند به شما کمک می‌کند تا حد بسیاری آرامش خود را بدست بیاورید.

نگرانی خود را برطرف کنید

طبیعی است که یک روز قبل از کنکور نگرانی‌هایی داشته باشید، اما بهتر است با روش‌هایی نگرانی‌های خود را تبدیل به هیجان کنید. هیچکس قطعا هیجان کنکور دادن نخواهد داشت و این کمی غیر طبیعی به نظر می‌رسد اما افکار مثبت زیر را داشته باشید می‌توانید تا حدودی به این حد از توانایی برسید.

  • فردا نوبت من است که به بقیه نشان بدهم چقدر درس‌ها را بلدم.

  • من تلاش بسیاری کردم و به خصوص در درس ریاضی چقدر خوب تمرین کرده‌اید و فردا می‌توانید معلم خود را روسفید کنید.

  • من سخت درس خواندم تا برای این کنکور آماده شوم. حالا هم می‌دانم که فردا نتیجه خواهم گرفت.

  • محل و زمان دقیق برگزاری آزمون کنکور را پیدا کنید

حتما در هنگام دریافت کارت ورود به جلسه اطلاعات موجود در آن را چک کنید و ببینید حوزه امتحانی مورد نظر و ساعت ورود به حوزه امتحانی و برگزاری آزمون چه چیزی درج شده است. شاید این توصیه‌ها را مدام شنیده باشید اما با این حال بسیاری از همین عدم برنامه ریزی و زمانبندی درست بارها ضربه خورده‌اند، پس بهتر است شما از آن دسته نباشید.

ساعت خود را کوک کنید

حتما شب قبل از کنکور سعی کنید تا هشت ساعت بخوابید و صبح کمی زودتر بیدار شوید تا ابتدا دوش بگیرید و صبحانه‌ای کامل بخورید و سپس وقت کافی برای رسیدن به محل برگزاری کنکور داشته باشید.

وسایلی هم که به آنها سر جلسه کنکور نیاز دارید حتما شب قبل از جلسه جمع کنید. پیش‌تر در ویدئوی مشاوره بابک ندرخانی که در بالا نیز به آن اشاره شد این موارد و وسایلی که در روز آزمون به آن نیاز دارید به طور کامل ذکر شده است.

برای شام مواد مغذی فراموش نشود

به هیچ وجه شب قبل از کنکور قید شام را نزنید و سعی کنید مواد مغزی و سالم بخورید. کربوهیدرات‌های مرکب موادی بسیار عالی و انرژی‌زا هستند، زیرا که بدن زمان زیادی برای هضم آنها نیاز دارد. حتما در غذای خود از کربوهیدرات‌های مرکب، پروتئین و روغن‌های سالم استفاده کنید. کربوهیدرات‌های مرکب را به میزان فراوان در غذاهایی مثل نان، پاستا، غلات کامل، میوه‌ها، سبزیجات، آجیل و دانه‌ها می‌بینیم.

صبحانه هم فراموش نشود

سعی کنید در صبحانه به جای استفاده از کربوهیدرات‌ها از مواد پروتئینی و چربی‌های سالم استفاده کنید. البته به طور کامل هم کربوهیدرات را حذف کنید. ترکیب چربی‌های سالم و پروتئین باعث می‌شود تا در حین کنکور کاملا سرحال باشید و دچار ضعف نشوید.

توصیه‌های پایانی

این روز آخری لطفا کتاب را کنار بگذارید و حتی نگاه کلی هم نیاندازید. روز و شب قبل از کنکور نگاه انداختن به جزوه‌ها و نکات فایده‌ای ندارد و محققان می‌گویند چیزهای زیادی نمی‌توان یاد گرفت. با این حساب پیشنهاد می‌کنیم روز آخر درس نخوانید و به جای آن با دیدن فیلمی طنز یا با همراه شدن با خانواده خودتان را آرام کنید تا برای آزمون سخت فردا آماده شوید.

سعی کنید دست کم شب قبل از کنکور هشت ساعت بخوابید تا فردا صبح با ذهنی باز در جلسه حاضر باشید. دانش‌آموزانی که شب قبل از کنکور خودشان را خسته می‌کنند و درست نمی‌خوابند معمولا عملکردی ضعیف تر نسبت به دانش‌آموزان دیگر دارند.

امیدواریم فردا امتحان خوبی در پیش داشته باشید و جواب تمام زحمات خود را در این آزمون و رقابت بگیرید. رهپویان دانش و اندیشه تا روز برگزار کنکور و پس از آن همراه شما هست. مطالب سایت را دنبال کنید و همراه ما باشید.

درباره نویسنده

محسن خسروجردی