شش استراتژی برای پرورش مهارت‌های یادگیری عمیق آنلاین

شش استراتژی برای پرورش مهارت‌های یادگیری عمیق آنلاین

آموزش نقش بسیار مهمی در جامعه‌ مدرن امروزی دارد. در این مقاله قصد داریم به ۶ تکنیک مفید آموزشی در زمینه آموزش الکترونیکی و آنلاین بپردازیم که به کارگیری آنها توسط مربیان می‌تواند در هر سنی باعث پیشرفت مهارت های یادگیری دانش‌آموزان شود.

در دوران مدرسه، دانش‌آموزان معمولا به شکلی خاص و یکسان اطلاعات و درس‌ها را حفظ و درک می‌کنند. اولویت‌های آموزشی معمولا به جای حرکت به سمت تفکر انتقادی، بر شنیدن و دریافت اطلاعات بنا شده است. استراتژی‌های مؤثر آموزش الکترونیکی می‌توانند با کمک به مربیان برای پرورش مهارت‌های یادگیری عمیق این ذهنیت را تغییر دهند.

این مهارت‌ها به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا با ابداع، نوآوری و خلاقیت، رویکرد انجام تکالیف بر پایه‌ حل مسئله و تصمیم سازی را دنبال کنند و فقط کپی کننده و مقلد نباشند. دانش‌آموزان با این مهارت‌ها می‌توانند نقاط ضعف خود را در مفاهیم و آموزه های پیشین پیدا کنند و راه هایی برای تعدیل و بهبود آنها بیابند. در دنیای امروز، که فرایند جهانی‌سازی با سرعت جلو می‌رود و مشکلات اقتصادی و اجتماعی همچنان ادامه دارند، مهارت‌های آموزش عمیق، بهترین کمک برای بهبود ارتباطات بین‌المللی و حل معضلات مالی و اقتصادی نسل آینده خواهد بود.

مربیان همواره با اتخاذ استراتژی‌های مناسب باید آموزش عمیق را تقویت کنند. در حال حاضر برنامه‌های آموزشی آنلاین بهترین پلت‌فرم‌های موجود برای دستیابی به روش‌های انحصاری در جهت توسعه و پرورش مهارت‌های قابل انتقال و عمیق‌اند.

 آموزش سیال باعث ترویج تفکر انتقادی می‌شود

برای درگیر کردن دانش‌آموزان در فرایند تفکر انتقادی، باید درس‌ها و آموزش‌های شما از یادگیری کنش‌پذیر یا منفعل به سمت یادگیری کنشگر یا فعال تغییر مسیر می‌دهد. با هدایت مسیر دانش‌آموزان از یک نقطه و دیدگاه واحد، نمی‌توان آنها را به بازسازی اصول درسی برای خودشان تشویق کرد.

با تغییر نقش معلم از تأمین کننده به تسهیل‌گر، دانش‌آموزان این فرصت را خواهند داشت تا استنتاج شخصی‌شان را طراحی کنند. آموزش الکترونیک با توسعه‌ی مرزهای کلاس درس و فراهم آوردن امکان پشتیبانی آنلاین و همچنین دسترسی 24 ساعته به منابع آموزشی، دستیابی به این مفهوم را تقویت می‌کند.

مشارکت فعال، اهمیت درس‌های پایه را تقویت می‌کند

یادگیری سنتی تمایل دارد تا درس‌های پایه را به طور کلی، فارغ از جزئیات و کاملا تئوریک ترسیم کند. آموزش الکترونیک قادر به تغییر این الگوی آموزشی است و این شانس را به دانش‌آموزان می‌دهد تا آموخته‌هایشان را در جهان واقعی به کار بگیرند. مشارکت فعال باعث می‌شود میزان درک و فهم دانش‌آموزان از فرایندها و روش‌های آموزش پایه افزایش یابد.

برای مثال فرض کنید آنها برنامه‌ درسی آنلاینی درباره‌ی تمدن‌های باستانی دنبال می‌کنند. رویکرد چندرسانه‌ای مورد استفاده در آموزش الکترونیک می‌تواند در درک و یادگیری بهتر به آنها کمک کند و برانگیختن تفکر انتقادی در آنها می‌تواند باعث طرح سؤال‌هایی مرتبط با موضوع در ذهن‌شان شود. مانند اینکه «چگونه می‌توانم از شکست‌ها و پیروزی‌های امپراتوری‌های گذشته برای بهبود جامعه‌ی امروزی استفاده کنم؟»

درس‌های شخصی شده، روش‌های یادگیری منعطف‌تری را فراهم می‌کنند

استراتژی‌های آموزش سفارشی معمولا بسیار مؤثرند. کودکان با سرعت متفاوت و رویکردهای آموزشی بسیار متنوعی به یادگیری می‌پردازند. دوره‌های آنلاین می‌تواند راه‌های آموزشی انعطاف‌پذیری را عرضه کنند که به طور اختصاصی برای نیازهای هر کودک طراحی شده باشند.

در حالی که برخی کودکان فعالیت‌های آموزشی تصویری را ترجیح می‌دهند، برخی ممکن است درس‌های صوتی را بهتر درک کنند. از سوی دیگر آموزش الکترونیک می‌تواند ابزارهای لازم و ضروری برای استقلال در یادگیری کودکان را فراهم سازد. پلتفرم‌های آموزشی، کودکان را صاحب شخصیت و فردیت اختصاصی کرده و درنهایت آنها را به متفکرانی عمیق و متعهد تبدیل می‌کند.

پشتیبانی آنلاین مشوقی برای تحقیقات بیشتر است

پلتفرم آموزش الکترونیکی اگر به درستی پیاده سازی شود، به راحتی موانع و سد میان کلاس درس و منزل را در هم می‌شکند. از سوی دیگر آموزش‌های ویدئویی و فیلم‌های مرتبط با درس‌ها می‌توانند دروازه‌ای نو به سوی تحقیقات بیشتر باشند. برنامه‌های آموزش آنلاین این آزادی عمل را به کودکان می‌دهند که با سرعت دلخواهشان به یادگیری و تحقیق و کنجکاوی بپردازند.

می‌توان محتوای ویدئویی را به دفعات لازم متوقف کرده و آن را دوباره پخش کرد؛ بنابراین دانش‌آموزان به منبعی نامحدود برای به خاطرسپاری اطلاعات دسترسی خواهند داشت. البته این میزان آزادی عمل در آموزش می‌تواند کودکان را به جستجوی بیشتر در محتوای آنلاین مشابه ترغیب کرده و آن‌ها را به خلق راه حل‌های مناسب برای موضوعات مورد بحث رهنمون شود.

ارزیابی‌های غیر رسمی انگیزه‌ی دانش‌آموزان را بیشتر می‌کند

بسیاری از دانش‌آموزان نسبت به ارزیابی و امتحانات رسمی مقاومت می‌کنند. متخصصان نیز بر این باورند که آزمون‌های رسمی همیشه راه عادلانه‌ای برای سنجش و نمایش میزان هوش کودکان نیستند؛ اما معلم‌ها از طریق برنامه‌های آموزش آنلاین می‌توانند بدون محدود ساختن دانش‌آموزان، بذر مهارت‌های یادگیری عمیق را در آنها کاشته و بارور سازند.

همچنین معلم‌ها می‌توانند با استفاده از رسانه‌ آنلاین به راحتی راهنمایی‌های لازم را فراهم کنند و بازخورد مورد نیاز را از دانش‌آموزان دریافت کرده و فرایند پیشرفت آنها را به طور دائمی و همیشگی دنبال کنند. برای اصلاح و بهینه‌سازی تجربه‌ی یادگیری کودکان، می‌توان توانایی آنها در یادگیری و تحقیق درباره‌ هر موضوعی را مورد سنجش قرار داد.

آموزش مشارکتی باعث افزایش بحث و تبادل نظر خواهد شد

تکنیک‌ها و فنون آموزش سنتی همیشه ناشناخته و گنگ هستند. در حالی که معلم‌ها می‌توانند قطره قطره دانش را در کام دانش‌آموزان بچکانند، اما هیچ گاه یک ابزار سنجش دوطرفه وجود ندارد. کودکان هیچ گاه نمی‌توانند تشخیص دهند کدام استراتژی آموزشی نیازهایشان را بهتر برآورده می‌سازد؛ زیرا در روال معمول آموزش و یادگیری، زمان بسیار کمی برای بحث و تبادل نظر و ارائه‌ بازخورد وجود دارد؛ اما آموزش الکترونیک روش‌های تدریس سیال‌تری را امکان‌پذیر می‌سازد.

مشارکت یکی از اجزای اصلی یادگیری عمیق است و دانش‌آموزان می‌توانند مشکلات بحرانی را از دیدگاه‌های گوناگونی بررسی کنند. برنامه‌های آموزش آنلاین حرکت به سمت اهداف مشترک را تثبیت می‌کنند و مبلغ فرهنگی هستند که در آن ارتباطات سرانجام تجربه یادگیری غنی‌تری را به ارمغان می‌آورد.

منبع: شماره 11 مجله سرای دانش

درباره نویسنده

محسن خسروجردی