تخفیف ویژه
صادق تبریزی نقاشی از مکتب سقاخانه | رهپویان دانش واندیشه

صادق تبریزی نقاشی از مکتب سقاخانه

صادق تبریزی نقاشی از مکتب سقاخانه

صادق تبریزی از زمره هنرمندان شاخص در مکتب موسوم به سقاخانه است که با استفاده از ظرفیت‌های خوشنویسی و نقشمایه‌های سنتی و بومی ایرانی آثاری بدیع از خود بر جای گذارده است. صادق تبریزی پس از پایان دوره 3 ساله هنرستان در رشته مینیاتور در سال 1338 در کارگاه سرامیک اداره هنرهای زیبا استخدام می‌شود.

در این کارگاه، نقاشی روی سفال را برمی‌گزیند و لعاب و کوره را تجربه می‌کند. اتفاق مهمی که در این سال برای او می‌افتد همکاری با کاشی‌کاری به نام سنایی هنگام ساخت کتیبه‌های مسجد در کارگاه سرامیک اداره هنرهای زیبای دانشگاه تهران است که او را متوجه ظرفیت‌های بصری ناب خط نسخ می‌کند و او را وا می‌دارد که با حروف و کلمات یک ترکیب بندی (کمپوزیسیون) آزاد بسازد.

حاصل این کار، اجرای یک پانل سرامیک با ابعاد 70 × 70 سانتیمتر می‌شود که با رنگ لاجورد و سفید رنگ‌های مخصوص کتیبه‌های مساجد در ترکیبی تازه قرار می‌گیرد. صادق تبریزی در تداوم این تجربه، آثاری با رنگ‌های اُکر و قهوه‌ای در زمینه کرم و لاجورد و فیروزه‌ای روی کوزه‌ها و داخل کاسه‌ها و بشقاب‌ها خلق می‌کند.

تبریزی در ادامه، دایره جستجوگری‌هایش را توسعه می‌دهد و با بهره‌گیری از موتیف‌های ایرانی دست به خلق آثاری متفاوت با استفاده از هنرهای سنتی و صنایع دستی مانند گچ‌بری، نقاشی پشت شیشه، استفاده از آینه در نقوش و کاربست خلاقه اشکال قفل و زنجیرهای قدیمی ایرانی و غیره می‌زند. تبریزی در این سری از کارهایش آثاری بدیع با استفاده از آینه به جای رنگ دیگر و در زمینه سیاه خلق می‌کند.

این تکنیک، یعنی استفاده از آینه در نقاشی پشت شیشه، در هنرهای پشت شیشه سازی را در زمان قاجار نیز می‌توان یافت.  و سرانجام صادق تبریزی با استفاده از موتیف‌های مینیاتور ایرانی و تلفیق آن با فرم‌ها و اشکال ایرانی و مذهبی و عامیانه، به ساخت تابلوهای بزرگ اندازه اهتمام می‌ورزد.

این تابلوهای بزرگ اندازه را رنگ‌های خالص طلایی، نارنجی، فیروزه‌ای، لاجوردی، سبز و خطوط تکمیلی سیاه همراهی می‌کنند؛ آثاری که با الهام از هنر خوشنویسی ایرانی و به ویژه شکسته نستعلیق بر روی پوست و با مرکب سیاه اجرا کرده است.

نویسنده: غلامحسین فرشادی

منبع: شماره 280 مجله آزمون

درباره نویسنده

محسن خسروجردی