برای قبولی در کنکور هنر از درس خلاقیت موسیقی غافل نشوید

برای قبولی در کنکور هنر از درس خلاقیت موسیقی غافل نشوید

درس خلاقیت موسیقی یکی از دروس تخصصی کنکور هنر است که به طور معمول هر سال 20 سوال مربوط به آن در آزمون می‌آید. البته نکته مهم درباره این درس اینجاست که هیچ منبع مشخصی برای سوالات این درس وجود ندارد و هر سال کتابی از طرف سازمان سنجش برای آن معرفی می‌شود که خیلی کامل و کاربردی نیست. همین نکته باعث می‌شود تا دانش‌آموزان معمولا برای پیدا کردن منابع دقیق و کامل به مشکل بر بخورند.

باید توجه داشت درس خلاقیت موسیقی برای کسانی که متقاضی رشته موسیقی یعنی زیر گروه پنج هستند، ضریب 4 و برای سایر افراد ضریب 1 دارد. البته با این وجود نباید از تاثیرات این درس برای سایر متقاضیان غافل شد، زیرا که مباحث آن محاسباتی است و به سادگی با یادگیری روش تستی آن و محاسبه آن می‌توانید به سوالات این درس پاسخ دهید.

در مقابل برای دروسی مثل خلاقیت تصویری که عمده سوالات آن درک تصویر است تضمینی برای صحیح بودن پاسخ‌ها وجود ندارد و ممکن است پاسخ مورد نظر داوطلب با درک طراح سوال متفاوت باشد. همچنین با توجه به اینکه دروس محاسباتی در رشته هنر بخش کمتری از سوالات را شامل می‌شوند، فرصت خوبی هستند برای بالا بردن درصد موفقیت. داوطلبان این رشته هم معمولا از این دروس عبور می‌کنند و سراغ سوالات و درس‌هایی می‌روند که کمتر به تحلیل و محاسبه نیاز داشته باشند. پس با این حساب درس خلاقیت موسیقی به شدت می‌تواند در موفقیت داوطلب کنکور گروه تخصصی هنر تاثیر گذار باشد.

طبق بررسی که در خصوص سوالات کنکورهای سال‌های قبل انجام شده، به طور معمول هر سال بین 4 تا 5 سوال این بخش به تاریخ موسیقی شامل تاریخ ایران و جهان اختصاص دارد. همچنین 2 تا 3 سوال سازشناسی می‌آید که بیشتر محاسباتی است و سایر سوالات به مباحث تئوری موسیقی شامل صدا شناسی، علایم نگارشی، فواصل، ریتم، گام، هارمونی و تئوری موسیقی ایرانی اختصاص دارد که با تمرین و تست می‌توان آنها را یاد گرفت.

منابعی که از سوی سازمان سنجش برای این رشته معرفی شده شامل موارد زیر است.

  • کتاب خلاقیت موسیقی(معرفی شده از سوی سازمان سنجش): سال چهارم هنر (چاپ ۴۹۳۱)
  • مبانی نظری و ساختار موسیقی ایرانی: رشته موسیقی
  • شناخت سازهای ارکستر سمفونیک ۴ و ۲، رشته موسیقی
  • سازشناسی ایرانی، رشته موسیقی

همچنین منابع کمکی که با توجه به تجربه داوطلبان سال‌های گذشته و مشاوران تحصیلی معرفی می‌شود، در زیر آمده است.

  • تئوری جامع موسیقی (کامران همت پور و حسن نساری) کانون فرهنگی آموزش
  • آموزش خلاقیت موسیقی، «کتاب سبز» کانون فرهنگی آموزش
  • تست‌های طبقه بندی شده خلاقیت موسیقی (هیأت مؤلفان) «کتاب آبی» کانون فرهنگی آموزش
  • تئوری بنیادی موسیقی (پرویز منصوری)
  • تئوری موسیقی(مصطفی کمال پورتراب)
  • فرم و طرح در موسیقی(رمی بنت)
  • نظری به موسیقی (روح الله خالقی
  • تاریخ مختصر موسیقی ایران (تقی بینش)
  • درک و دریافت موسیقی (راجر کی مین)
  • مجموعه کتاب های «هفت کنکور» کانون فرهنگی آموزش

نکات کلیدی درباره درس خلاقیت موسیقی

سطح درس موسیقی در کنکور سراسری سال به سال دارد بالا می‌رود، اما همچنان حتی مرور کنکورهای سال‌های پیشین می‌تواند کمک کننده باشد. در کنکور دو سال اخیر از مبحث فراموش شده و گسترده‌ی «علائم، اختصارات و اصطلاحات» دوباره سوال آمده است، که البته حضور این مبحث را می‌شد از کنکورهای کارشناسی ارشد سال‌های اخیر حس کرد و این به ما گوشزد می‌کند که به عنوان متقاضی ورود به رشته‌ی موسیقی در دانشگاه‌های سراسری، مرور کنکورهای کارشناسی ارشد این رشته امری ضروری است.

در مبحث آکوردشناسی، دیگر سوالات مربوط به آکوردهای سه صدایی و چهارصدایی عادی تنها نیامده و طراحان به سمت مسائلی تخصصی در این مبحث رفته‌اند (آکورد ششم ناپلی‌تن و آکوردهای پنج صدایی) که دانستن آن ها برای افرادی که متقاضی ورود به رشته‌ی موسیقی نیستند، کاملاً غیرضروری است.

فرم شناسی در هیچ سالی به اندازه‌ی سال 96 و 95 در کنکور سراسری مطرح نشده است و چهار تا از سوال‌ها را به خود اختصاص داده است که اهمیت این مبحث را نشان می‌دهد. سازشناسی غربی همچنان بیشترین تعداد سوالات را در بین مباحث از آن خود دارد. تلفیق مباحث سازشناسی «ایرانی» و «غربی» و «مدشناسی ایرانی» و «گام‌های غربی» همچنان در هر مورد اما همان یک سوال خود را حفظ کرده‌اند.

در بررسی کنکور اخیر باید در نظر گرفت که امسال در هیچ یک از مباحث «تاریخ موسیقی» و «فواصل» سوالی مطرح نشده و در عوض ما شاهد حضور پررنگ‌تر مبحث «شناخت مدهای ایرانی» بودیم.

بودجه بندی درس خلاقیت موسیقی در کنکورهای پنج سال گذشته

در برنامه ریزی کنکور سراسری استفاده از بودجه بندی ضروری است. زیرا بودجه بندی هر درس در کنکور سراسری تعیین کننده اهمیت آن درس یا مبحث است، پس میزان زمان اختصاص داده شده به هر درس را تعیین می کند. بودجه بندی برای داوطلبانی که زمان کوتاهی برای مطالعه دارند و می خواهند در کنکور سراسری نتیجه دلخواه خود را به دست آورند، کلید طلایی کارگشاست. از بودجه بندی کنکور سراسری برای تعیین مباحث پر تکرار در کنکور سراسری استفاده می‌شود. آگاهی از بودجه بندی کنکور سراسری باعث صرفه جویی در وقت و تمرکز روی مباحثی می‌شود که سوال‌های بیشتری از آنها طرح می‌شود.

جدول بودجه بندی درس خلاقیت موسیقی برای کنکور هنر 97

9695949392نام درس
00000نت شناسي
10114فواصل غربي
00000فواصل ايراني
21202گام هاي غربي
10100گام هاي كليسايي
23221مدشناسي ايراني
45443سازشناسي غربي
21222سازشناسي ايراني
00014تاريخ موسيقي جهان
00210تاريخ موسيقي ايران
00233آكوردشناسي
12210هارموني
44131فرم شناسي
00000فيزيك صوت
00000تعاريف ايراني
12000علائم، تعاريف و اختصارات
00000ريتم و ميزان بندي
11010تلفيق سازشناسي
11110تلفيق مدها و گام ها
20جمع

تجربه‌های داوطلبان برتر از روش مطالعه درس خلاقیت موسیقی

یکی از موضوعات بسیار کمک کننده در کنکور استفاده از تجربیات دیگران و مطالعه روش درس خواندن آنهاست. در زیر با چند مورد از تجربیات این افراد آشنا می‌شویم.

زينب بندلي: رتبه‌ي 8 منطقه‌ي 2 (سال 1389)

مطالعه کتابهای رشته‌ی موسیقی دوره هنرستان مانند کتاب ساز شناسی هنرستان را پیشنهاد می‌کنم که برای مبحث سازشناسی و تاریخ موسیقی بسیار مفید بودند. در کنار کتاب‌هاي درسي هنرستان موسيقي(هم ايراني و هم کلاسيک) که بسيار ضروري هستند، کتاب تئوري بنيادي موسيقي «پرويز منصوري» در فهم مباحث موسيقي هم بسيار راه گشاست.

فاطمه کرمي‌نيا: رتبه‌ي 4 شاهد (سال 1391)

رفتن به کلاس، خلاصه کردن مباحث تاريخي موسيقي و استفاده ازجعبه‌ي لايتنر، عامل موفقيت من در اين درس بود.

سوران نعيمي: رتبه‌ي 6 منطقه‌ي 3 (سال 1390)

تماس مستقيم با موسيقي مانند نواختن يک ساز يا دسته کم شنيدن با دقت آن تاثير عميقي بر يادگيري اين درس دارد.

محمدصالح رحيمي‌نسب: رتبه‌ي 9 منطقه‌ي 2 (سال 1390)

نواختن ساز باعث شد مباحث تئوري بيش‌تر براي من قابل درک شوند.

حسام دارايي بافي: رتبه‌ي 7 منطقه‌ي 1 (سال 1389)

مطالعه‌ي جزوه‌ي مدرس، بلافاصله بعد از تدريس وي و تکرار منظم مطالب تا نزديک زمان کنکور روش سود‌مندي براي رسيدن به درصد بالا است.

علي دائمي: رتبه‌ي 3 منطقه‌ي 2 (سال 1389)

درس خلاقيت موسيقي احتياج به مطالعه‌ي کاملاً مفهومي و عميق دارد و دوره‌هاي متوالي براي جلوگيري از فراموشي مطالب به‌خصوص تاريخ موسيقي بسيار لازم است.

مهسا پورحسيني: رتبه‌ي 2 منطقه‌ي 2 (سال 1389)

کسب اطلاعات در مورد سازها و نوازنده‌ها و هم‌چنين آهنگسازان برجسته‌ي جهان و آثارشان بسيار مهم است.

ارغوان عبدالملکي: رتبه‌ي 7 منطقه‌ي 2 (سال 1390)

تمرکز بر مباحث تئوري موسيقي براي کساني که چندان با موسيقي آشنا نيستند کمک بسيار زيادي در کسب درصد خوب در اين درس دارد.

مهرداد عباسي‌پناه: رتبه‌ي 10 منطقه‌ي 3 (سال 1389)

مطالعه‌ي يک کتاب جامع که تمام مباحث مربوط به کنکور را شامل شود، راه مناسبي براي درک عميق‌تر اين درس است.

حسين مرواريدي: رتبه‌ي 2 شاهد (سال 1390)

مطالعه‌ي بيوگرافي موسيقي‌دانان معروف ايران و جهان براي مبحث تاريخ موسيقي بسيار مفید است.

خلاقیت موسیقی

فیلم آموزشی بهترین منبع برای یادگیری درس خلاقیت موسیقی

با توجه به تجربه داوطلبان در سال‌های گذشته به نظر می‌آید بهترین روش برای آموزش درس خلاقیت موسیقی یا یاد گرفتن سازها و کار کردن با آنها که قطعا وقت زیادی می‌گیرد یا آشنایی با این درس از طریق دیدن فیلم آموزشی است. حال اگر این فیلم آموزشی به صورت تخصصی برای کنکور هنر هم آماده شده باشد که چه بهتر. موسسه رهپویان دانش و اندیشه هم با همین هدف و با توجه به اینکه منابع این درس داوطلبان را سر در گم می‌کند مجموعه‌ای 20 جلسه‌ای را آماده کرده‌اند که از طریق آن داوطلبان بتوانند به خوبی با این مبحث درسی و نکات تستی آن در کنکور آشنا شوند.

در این مجموعه مطالب تئوری موسیقی همراه با ارائه تصاویر و توضیحات در قالبی ساده روان ارائه می‌شوند. همچنین تدریس مفهومی جز به جز کتابهای درسی هنرستان موسیقی، آشنایی با سازهای جهانی و ایرانی همراه با صدا و تصویر، ارائه تست‌های طبقه‌بندی شده در پایان هر مبحث آموزشی و حل تست‌های تالیفی و کنکوری چند سال اخیر از دیگر بخش‌های این مجموعه آموزشی تصویری است.

تدریس این دوره آموزشی را خانم سیما قبادی از اساتید برتر این حوزه بر عهده دارد.

مباحث جلسات به شرح زير است :

شماره DVDشماره جلسهمبحث
DVD 1  جلسه 1  فيزيک صوت و مباني موسيقی
  جلسه 2  وزن و ريتم
  جلسه 3  فاصله 1
  جلسه 4  فاصله 2
  جلسه 5  گام (ماژور و مينور ديزدار)
  جلسه6 گام (ماژور و مينور بمل دار)
  جلسه 7 ادامه گام
  جلسه 8 هارمونی (آکوردهاي سه صدایی-چهار صدایی- پنج صدایی)
DVD 2  جلسه 9  هارمونی (پيوند آکوردها و کادانس ها)
  جلسه 10 فرم در موسيقی و آشنایی با سبک های تاريخ موسيقی غرب1
  جلسه 11 فرم در موسيقی و آشنایی با سبک های تاريخ موسيقی غرب2
  جلسه12  سازشناسی 1
  جلسه 13  سازشناسی 2
  جلسه 14  سازشناسی 3
  جلسه 15 سازشناسی 4
  جلسه 16 دستگاه های موسيقی ايرانی 1
  جلسه 17 دستگاه های موسيقی ايرانی 2
  جلسه 18 دستگاه های موسيقی ايراني 3
 جلسه 19 اختصارات و نشانه ها در موسيقی
 جلسه 20 حل تست های کنکور

 

این مجموعه آموزشی را می‌توانید از این طریق فروشگاه اینترنتی رهپویان خریداری کنید.

 

درباره نویسنده

محسن خسروجردی