در كلاس درس رياضي فعال باشید

در كلاس درس رياضي فعال باشید

در گذشته معلم‌ها و دبيران محترم رياضي با ورود به كلاس و احيانا پس از حضور و غياب و چند پرسش كلاسي از دانش‌آموزان، اولين جمله‌ای که می‌گفتند این بود: «بچه‌ها! جزوه‌هايتان را باز كنيد. آخرين مسئله يا مثال و نكته‌اي كه گفتم چه بود؟»

فقط سرفصل‌ و عنوان‌ درس‌ها از كتاب درسي گرفته مي‌شد و مفاهيم و موضوعات مربوط به عنوان‌ها به صورت يك‌جانبه از طرف دبير تدريس مي‌شد. ما هم آنها را به شكل جزوه يادداشت مي‌كرديم.

اين جمله بارها از دبيران محترم و زحمت‌كش شنيده مي‌شد: «بچه‌ها! با كتاب درسي كاري نداريم.» و فقط براي حل تمرين‌ها و تكاليف به كتاب مراجعه مي‌شد.

روش ياددهي مفاهيم هم بيشتر به صورت مستقيم و بدون دخالت دانش‌آموزان بود.  البته كلاس‌هاي درس رياضيات كلاس‌هايي بسيار ساكت و آرام بودند. دبيران رياضي متكلم وحده بودند و دانش‌آموزان در حال گوش كردن و يادداشت‌ برداري از مطالبي كه دبير يا ديكته مي‌كرد يا روي تخته‌ی كلاس نوشته بود و ما از روي آن مي‌نوشتيم.

كلاس رياضي ديگر كلاسي ساكت و آرام نيست. اینکه خودتان در يادگيري و ساختن مفاهيم درسي شريك هستید، احساس خوبی پیدا می کنید و اين تقريبا همه‌ی هدف ما از ياددهي است.

امروزه اما كتاب‌هاي رياضي رويكرد ديگري دارند و معلم‌ها وقتي وارد كلاس مي‌شوند، پس از حضور و غياب و چند پرسش كلاسي، مي‌پرسند: «بچه‌ها! تا كجاي كتاب را با هم مطالعه كرديم؟ امروز چه فعاليت يا كار در كلاسي را بايد كار كنيم؟»

يعني در كتاب‌ها مفاهيم اصلي به صورت مستقيم بيان نشده و شما طي فرايندي، كه آن را فعاليت مي‌ناميم، در ساختن آن مفهوم سهيم مي‌شويد و خودتان به آن مفهوم مي‌رسيد، سپس توسط دبير محترم و كار در كلاس‌هاي بعدي، اين مفهوم تعميق و احيانا تعميم داده مي‌شود.

در اين روش، ياددهي با تعامل و فعاليت كلاسي، كه دانش‌آموز در آن ركن اصلي محسوب مي‌شود، صورت مي‌پذيرد و البته ماندگاري يادگيري بيشتر خواهد بود. اگر فعاليت‌ها هدفمند و غني طراحي شده باشند، حتي كاربرد اين مفاهيم نيز مي‌تواند در فرايند ياددهي و يادگيري نقش داشته باشد.

شما در كلاس درس رياضي فعال هستيد. با هم‌كلاسي خود گفتگو و بحث مي‌كنيد، نظرات ديگران را مي شنويد، نظر خود را بيان مي‌كنيد و از راهنمايي‌هاي دبيرتان كمك مي‌گيريد.

كلاس رياضي ديگر كلاسي ساكت و آرام نيست. اینکه خودتان در يادگيري و ساختن مفاهيم درسي شريك هستید، احساس خوبی پیدا می کنید و اين تقريبا همه‌ی هدف ما از ياددهي است.

نویسنده: حمیدرضا امیری

منبع: مجله سرای دانش

درباره نویسنده

محسن خسروجردی