کار گروهی فرصتی برای پرورش مهارتهاست

کار گروهی فرصتی برای پرورش مهارتهاست

کار گروهی و تعامل با هم گروهی‌ها، عرصه‌ی خالق پرورش مهارتهاست. هم‌افزایی چندین و چند نیروی مختلف در گروه‌هایی که هدفمند تشکیل شده است، منجر به خلق موقعیت‌های جدیدی برای پرورش استعدادهای کودکان می‌شود.

در بحث یادگیری نیز انتقال آموخته‌ها در میان اعضای یک گروه همواره راهکاری ثمربخش برای ارتقای سطح کیفی یادگیری بوده است. کودکان در گروه‌ها می‌آموزند که قدرت چند ذهن همگرا از قدرت یک ذهن بیشتر است.

نکات قابل دریافت فراوانی در گروه‌ها و فعالیت‌های گروهی برای کودکان وجود دارد که اهمیت گروه‌ سازی و مدیریت فعالیت‌های گروهی کودکان را به ما یادآوری می‌کند.

یکی از عوامل تأثیرگذار در گروه بندی‌های کودکان توجه به «مهارت‌ها» است. باید از دو دیدگاه به اهمیت توجه به مهارت‌ها در گرد هم آوردن کودکان در قالب یک گروه توجه کرد.

زمانی که گروه در رقابت با سایرین نیست و هدف از تشکیل گروه صرفا تبادل نظر و تجربه است، فرصت ایده‌آلی برای تقویت یک مهارت راهبردی در میان کودکان مهیا می‌شود. 

در نگاه اول، زمانی که مبنای گروه بندی‌ها شرکت در یک رقابت مهم یا انجام تکالیف مشترک درسی است باید توجه ویژه‌ای به اشتراک مهارت‌های اعضای گروه داشته باشیم.

در این شرایط، یکنواخت نبودن مهارت‌های کودکان و  عدم توازن در سطح مهارت‌ها، دستیابی به اهداف ترسیم شده برای پایان پروسه‌های درسی را دشوار می کند. همچنین توان رقابتی را از گروه‌ها را می گیرد؛ ضمن اینکه فرصت یادگیری از هم گروهی‌ها نیز به وجود نخواهد آمد.

در این شرایط باید تمرکز والدین و مربیان بر کاهش اختلاف میان سطوح مختلف توانمندی کودکان متمرکز باشد تا فرصت به وجود آمده برای استفاده از استعداد هم گروهی‌ها، با قرار گرفتن در چالش عدم توازن، از بین نرود.

نــگاه دوم در توجه به موضوع مهارت در تشکیل گروه‌ها، زمانی مشهود می‌شود که هدف از تشکیل گروه ایجاد پل‌های ارتباطی جدید میان همتایان در مسائلی نظیر یادگیری، بازی و ورزش، کتابخوانی و… است.

زمانی که گروه در رقابت با سایرین نیست و هدف از تشکیل گروه صرفا تبادل نظر و تجربه است، فرصت ایده‌آلی برای تقویت یک مهارت راهبردی در میان کودکان مهیا می‌شود.

در این صورت وجود اختلاف در میان سطح مهارتی اعضای گروه نه تنها بازدارنده نیست بلکه باعث به وجود آمدن فرصتی بهتر برای انتقال تجارب میان اعضای گروه می‌شود؛ به خصوص اگر از ابتدا گروه را برای تقویت یک مهارت خاص مثل رنگ‌آمیزی یک نقاشی دیواری تشکیل داده باشید.

فرصت استفاده از معلومات هم گروهی‌های قویتر یک دستاورد ارزنده برای کودکانی است که تقویت مهارت راهبردی برای آنها هدفگذاری شده است. از سوی دیگر، اعضای ماهرتر گروه، نوع دیدگاه سایر همگروهی‌های خود به آن مسئله را نیز می‌شناسند و به این ترتیب با تحلیل چندگانه از مسائل آشنا می‌شوند.

مترجم: حسام زینی

شماره 347 مجله آزمون

درباره نویسنده

محسن خسروجردی