از تخته سیاه تا کلاس‌های هوشمند مجازی

کلاس هوشمند

از گذشته تا به امروز دبیران آموزشی از ابزارهای مختلفی برای آموزش دانش آموزان استفاده کرده‌اند. پیشرفت فناوری باعث شده است تا شکل آموزش همواره دچار تغییرات و تحولات عمده‌ای بشود. در این پست به سیر تکامل ابزارهای آموزشی از تخته سیاه تا کلاس‌های هوشمند مجازی پرداخته‌ایم.

تخته سیاه اولین و محبوب‌ترین ابزار آموزشی

اولین ابزار آموزشی که در فعالیت‌های آموزشی مختلف و در کلاس‌های درس مورد استفاده قرار گرفت تخته سیاه بود. دبیران عادت داشتند که روی تخته بنویسند و مفاهیم را آموزش بدهند. البته با اینکه این روش قدیمی ترین روش آموزشی است اما همچنان هم در برخی مدارس و مراکز آموزشی استفاده می‌شود.

وایت بورد عامل بالا بردن سرعت آموزش

در اوایل قرن نوزدهم میلادی دبیران استفاده از وایت بورد را در کلاس‌های درس شروع کردند. این وسیله سرعت آموزش را به شدت بالا برد. پاک کردن سریع تخته با استفاده از این ابزار آموزشی باعث شد تا استفاده از آن در بین دبیران محبوبیت پیدا کند.

ویدئو پروژکتور و تحول آموزشی

استفاده از ویدئو پروژکتور در کلاس‌های درس به سال ۱۹۳۰ میلادی بر می‌گردد. این کار باعث شد تا تعامل دانش آموزان سر کلاس بیشتر شود. دبیران با استفاده از این ابزار آموزشی توانستند تا مطالب درسی را به صورت فیلم‌ها و تصاویر آموزشی به دانش آموزان ارائه بدهند.

ویدئوی آموزشی و بالا رفتن تعامل دانش آموزان

در سال ۱۹۵۱ میلادی استفاده از ویدئوهای آموزشی هم در مدارس باب شد. در آن زمان دبیران از ویدئو کلیپ‌های کوتاه استفاده می‌کردند تا مطالب پیچیده را آموزش بدهند. دانش آموزان هم از این طریق می‌توانستند فعالیت بیشتری در جریان کلاس داشته باشند.

رایانه‌های شخصی عامل تسریع در کار دبیران

در سال ۱۹۸۲ میلادی آموزش از طریق رایانه‌های شخصی باب شد. استفاده از این ابزار در کلاس‌های آموزشی به دبیران کمک کرد تا مطالب درسی و امتحانات را بتوانند در سیستم شخصی خود ذخیره کنند.

اینترنت و ورود دنیای مجازی به کلاس درس

در سال ۱۹۹۰ میلادی شبکه جهانی اینترنت وارد عرصه شد و شمایل کلاس‌های درس و آموزش را متحول کرد. از طریق اینترنت اشتراک مباحث آموزشی و ارائه دانش با یک کلیک محیا شد. همچنین اینترنت سبکی جدید از آموزش را باب کردند که از طریق آن دانش آموزان حتی بی نیاز از کلاس درس و معلم شدند.

تخته‌های هوشمند تعاملی

در دسامبر سال ۲۰۱۰ میلادی تخته‌های هوشمند این امکان را به دبیران داد تا اینترنت را وارد مدارس کنند و اطلاعات را بتوانند به صورت هوشمند در اختیار دانش آموزان قرار بدهند.

تلفن‌های همراه و آموزش فردی

گوشی‌های هوشمند و آی پد شکل یادگیری شخصی را دچار تحول کرد. این ابزارها باعث شد تا دانش آموزان بتوانند در هر زمان و شرایطی مطالب آموزشی را فرا بگیرند و حتی در برخی موارد از معلم و کلاس درس هم بی نیاز شوند.

واقعیت افزوده و مجازی

از سال ۲۰۱۴ میلادی واقعیت افزوده و مجازی وارد سیستم آموزشی مدارس جهان شدند و کلاس‌های درس را به شکل تعاملی تری تبدیل کردند. این ابزارها به دانش آموزان این امکان را دادند تا به سادگی با جهان مجازی همراه شوند و مطالب پیچیده را به صورت نزدیک حس و درک کنند.

لطفا امتیاز دهید
۰
برچسب ها :
نویسنده مطلب محسن خسروجردی

بدون دیدگاه