کنکور نزدیک است، از استرس خود بکاهید

استرس آزمون

کنکور نزدیک است و اکنون بیش از هر چیز استرس است که گریبان دانش آموزان را می‌گیرد. استرسی که ممکن است میزان بهره وری در مطالعه را پایین بیاورد و تا روز کنکور نتوانید به هدف خود برسید. اما نگران نباشید ما به شما یاد می‌دهیم که چطور از استرس خود بکاهید .

کنکور دو مرحله‌ای می‌شود. تاثیر معدل در کنکور امسال قطعی است. زمان برگزاری کنکور تغییر می‌کند. کنکور حذف می‌شود. همه این اخبار که مربوط به کنکور ۹۸ است استرس دانش آموزان را بیشتر می‌کند.

نگران کنکور بودن و استرس داشتن برای این آزمون سرنوشت ساز کاملا طبیعی است. ابتدا خودتان و سپس اطرافیان شما نقش مهمی در کاهش استرس دانش آموزان دارند. در اولین گام برای از بین بردن استرس باید دلایل آن را بشناسید.

دلایل علمی استرس را بشناسید

ابتدایی‌ترین چیزی که باعث می‌شود دانش آموز کنکوری دچار استرس بشود باور فردی خود دانش آموز است. در روانشناسی هم با اشاره به همین نکته گفته می‌شود: «اتفاقات باعث واکنش‌ها نمی‌شود بلکه باوری که درباره آن اتفاق وجود دارد باعث ایجاد واکنش می‌شود.» پس با این وجود باید قبل از هر چیز به باور خودتان رجوع کنید.

داوطلبان نسبت به کنکور باور‌های ذهنی متفاوتی دارند. به طور مثال در ذهن خود از آن غول می‌سازند یا آن را مرگ و زندگی می‌دانند، حتی ممکن است تعریف اطرافیان از کنکور باعث تشدید استرس در داوطلب شود. وقتی کنکور برای شما چنین غول بی شاخ و دمی می‌شود در ادامه نگرانی و استرس هم بر شما غلبه خواهد کرد.

در زمان مواجه شدن با این احساسات و افکار باید به این نکته توجه کنید که کنکور یک مرحله از زندگی شماست. زندگی مراحل مختلفی دارد و شما اکنون در این مرحله سرنوشت ساز هستید. همین مرحله سخت پس از پیروزی در آن تبدیل به تجربه‌ای بزرگ می‌شود و شما می‌توانید از این دانش و تجربه خود برای کمک به دوستان کوچکتر خود استفاده کنید. پس در این مرحله خوب یاد بگیرید و درس بخوانید تا در مرحله بعد بتوانید به دیگران کمک کنید.

دلیل دوم استرس داوطلبان کنکور ناشی از باور‌های آنها درباره نحوه مطالعه است؛ آنها تصور می‌کنند میزان مطالعه‌ای که داشته‌اند به درد نمی‌خورد و مدام کارنامه‌ها، پیش‌بینی اتفاقی که برایشان رخ می‌دهد و تخمین‌های مختلف را در ذهن خود مرور می‌کنند که باعث استرس می‌شود.

استرس

چه کنیم استرس نداشته باشیم

حالا در ادامه راهکارهایی رو با هم مرور می‌کنیم که استرس شما را در روزهای باقی مانده تا کنکور تا حد بسیاری کاهش می‌دهد. این راهکارها از نظر علمی ثابت شده است و پیشنهاد می‌کنیم با دقت بخوانید.

نگران رتبه نباشید

به هیچ وجه در روزهایی که برای کنکور درس می‌خوانید به فکر رتبه نباشید. رتبه هیچ وقت قابل پیش بینی نیست. البته امکان دارد از نمره تراز شما در آزمون‌های آزمایشی بتوان حدس‌هایی زد اما بیشتر تمرکز خود را روی درس خواندن بگذارید و از روزهای باقی مانده بیشترین و بهترین بهره را ببرید.

بیشتر از فکر کردن به رتبه سعی کنید توانایی خودتان را در نظر بگیرید و برای هر چه بهتر شدن آن تلاش کنید. مرور این توانایی‌ها باعث بالارفتن انگیزه فرد می‌شود.

زمان

وقت کم است اما انرژی شما بیشتر است

معمولا در نیمه دوم سال هر روز زمان برگزاری کنکور نزدیکتر و ترسناک‌تر به نظر می‌رسد. مخصوصا بعد از تعطیلات عید دانش آموزان بیش از هر زمانی دچار تشویش می‌شوند. برخی خسته‌اند و برخی هم تمایل دارند هرچه زودتر کنکور بیاید و خلاص شوند از این روزهای پر از اضطراب و ترس. دانش آموزانی هم هستند که می‌خواهند وقت بیشتری داشته باشند و کنکور دیرتر برگزار شود. این نگرانی‌ها کاملا طبیعی است و خودتان را سرزنش نکنید. در این روزها به قدرت خود بیشتر اعتماد کنید و باور داشته باشید که در هر شرایطی با کمی تلاش نتیجه‌ای بهتر کسب می‌کنید.

در مکانی مناسب درس بخوانید

انتخاب مکانی مناسب برای درس خواندن به میزان بسیاری استرس شما را کاهش می‌دهد. این مکان باید نوری مناسب داشته باشد البته معیار آن را هم خودتان تعیین می‌کنید. اگر در نور کم بهتر درس می‌خوانید پس نور را متناسب با خودتان تنظیم کنید. همچنین اگر با موسیقی بهتر درس می‌خوانید پس موسیقی مورد علاقه‌تان را پخش کنید و اگر هم در سکوت بهتر درس می‌خوانید که باید جایی ساکت را انتخاب کنید.

زنگ تفریح فراموش نشود

مطالعات روانشناختی نشان می‌دهد که مغز انسان فقط به مدت ۴۵ دقیقه می‌تواند روی موضوعی متمرکز باشد. پس با این حساب پیشنهاد می‌کنیم که بازه‌های زمانی مشخصی را انتخاب کنید و در این بازه‌ها درس بخوانید.

آب بنوشید

آب فقط مایه حیات نیست، مایه موفقیت هم است. آب نوشیدن می‌تواند معجزه کند و به سادگی شما را از آدمی کم انرژی و منفی باف به آدمی قوی و محکم و پر انگیزه برای هر میدان رقابتی و به خصوص کنکور آماده کند. هشت بار نوشیدن آب در طول روز بهترین پیشنهاد به شما می‌تواند باشد که عمده پزشکان به آن تاکید دارند.

این‌ها را ننوشید

کافئین باعث ایجاد احساس نگرانی و تشویش و در ادامه استرس در شما بشود. بهتر است فقط یک بار در روز نوشابه یا قهوه بخورید که کافئین بسیاری دارند. کارشناسان می‌گویند مصرف بیش از ۴۰۰ میلی گرم کافئین در طول روز برای بزرگسالان می‌تواند مشکل آفرین باشد. کودکان و نوجوانان باید روزانه تنها ۱۰۰ میلی گرم کافئین مصرف کنند، تقریبا یک فنجان قهوه یا نوشابه. نوشیدن چای دم نوش و گیاهی به شما کمک می‌کند تا سرشار از انرژی باشید.

به سلامتی خود توجه کنید

به این توصیه‌ها هم در پایان توجه داشته باشید. ورزش کنید تا بدنی سالم و پر انرژی داشته باشید. افرادی که ورزش می‌کنند کمتر از افراد دیگر دچار اضطراب و تشویش می‌شوند. غذای خوب بخورید. فست فودها و غذاهای پر چرب و همچنین قندها باعث می‌شود تا حال خوبی نداشته باشید و استرس بگیرید. خواب کافی هم فراموش نشود.

لطفا امتیاز دهید
۰
برچسب ها :
نویسنده مطلب محسن خسروجردی

بدون دیدگاه